Důvod dalšího odsunutí? Naše Praha nekomentuje, jen uvádí fakta a cituje aktéry. Většina v pražské koalici (ANO a ČSSD) chce pro městský vnitřní okruh (MO) schválenou variantu „Vlasta“ (využívá Blanku, Strahovský tunel, Barandovský most či Jižní spojku): z části zahloubenou, tím i dražší, nicméně projednanou a schválenou. Jinou, v budoucnu hledanou variantu (tunel pod Malešicemi či žižkovským Balkánem?) preferují Zelení, lidovci a STAN (tzv. Trojkoalice, má ovšem v radě menšinu a neměla by koaliční partnery z ANO a ČSSD přehlasovat). Argumentují řešením levnějším, nikoli auta pod zem, s menším množstvím tunelu a spíše povrchovým. „Chceme to odložit než budou dva rovnocenné návrhy,“ uvedl opakovaně Matěj Stropnický (SZ) a předseda magistrátního dopravního výboru. O dva týdny dříve přitom městská koaliční rada v témž složení stran původní návrh schválila. Navíc je faktem, že verze navrhovaná Trojkoalicí vychází z dávného návrhu bývalého pražského radního pro dopravu a starosty Prahy 8 Josefa Noska (ODS), který ji ovšem navrhoval jako provizorium, než se dobuduje pokračování Blanky pod zemí. Podle magistrátní opozice prý rozhádanou koalici zastavil tlak Zelených. Jak uvnitř koalice dokázala menšina přehlasovat většinu, není známo. V Praze vládne ANO, ČSSD a tzv. Trojkoalice (Zelení, lidovci a STAN), mají v pražském 65členném zastupitelstvu nejtěsnější většinu 33 hlasů. V opozici jsou KSČM, Piráti, ODS a TOP 09.
Opoziční TOP 09 a ODS chtěly souhlas zastupitelstva v radou schválené podobě dalšího kusu okruhu před volbami. Ani po dvou jednání zastupitelstva – řádného i mimořádného – souhlas se stavbou části okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol nebyl. Při řádném v září se opoziční návrh na program nedostal. „Znovu posouvat začátek prací okruhu je pro nás nepřijatelné,“ uvedl Filip Humplík (ODS) „Chceme proto mimořádné zastupitelstvo. Vše je připravené a jen je potřeba to formálně schválit,“ dodává Humplík. „Materiál pro přípravu projektové dokumentace je hotový, rada ho schválila. Proč čekat, jak dopadnou říjnové volby? Volby nás v horizontu dalších let čekají každý rok, takže budeme čekat na rok, kdy se žádné konat nebudou? To by se Pražané Městského okruhu asi nikdy nedočkali,“ řekl Václav Novotný (TOP 09).
Prý Zelení blokují cokoli, co by sloužilo autům
Koncem září bylo mimořádné zastupitelstvo svoláno. V návrhu TOP 09, nezávislých a ODS byl jediný bod: okruh. „Pro koaliční většinu by přece neměl být problém podpořit vlastní materiál. Koaliční zastupitelé za ANO, ČSSD a Trojkoalici tak dali svým nesouhlasem jasně najevo svůj postoj. Klub TOP 09 a nezávislých a ve spolupráci s ODS nabídl všechny své opoziční hlasy, které by plně dostačovaly k rozvoji dopravy v Praze,“ uvedl Václav Novotný (TOP 09). Program ale nebyl odhlasován, zastupitelstvo se tedy rozešlo, další bude po parlamentních volbách. Návrh TOP 09, ODS a nezávislých na schválení stavby podpořil i zbytek opozice, tedy Piráti a KSČM. Seznam, kdo hlasovat pro, proti, kdo se zdržel, a kdo vůbec nehlasoval, na www.nasepraha.cz.
„Bohužel ANO v čele s primátorkou Krnáčovou a ČSSD ustoupili fanatismu 4 zastupitelů za Stranu zelených, podporovaných STANem a KDU-ČSL. Z opozičních lavic jsme byli připraveni podpořit dostavbu, protože nám jde o rozvoj Prahy a zlepšení dopravní situace,“ uvedla Alexandra Udženija (ODS). Podle ní se Zelení za každou cenu snaží blokovat cokoli, co by sloužilo automobilové dopravě. „Dva a půl roku vláda města v otázce Městského okruhu neudělala nic. Podle harmonogramu máme už pět měsíců zpoždění a pro další odklady neexistuje žádný důvod. Proto jsme předložili materiál, který podle primátorky Adriany Krnáčové radními už jednomyslně schválili. Je paradox, že jako opozice předkládáme materiál, který si vedení města samo odhlasovalo. A ještě větším paradoxem je, že ho sami nechali na několik dalších měsíců zablokovat,“ říká tomu místopředseda pražské TOP 09 Jiří Nouza.
ČSSD: varianty ani odklady nebudou
Podle opozice je totiž důvodem odsouvání tlak Strany zelených, která prý nechce, aby se vnitřní okruh dostavěl. Problémy ANO – ČSSD – lidovci/Zelení/STAN řešili již v roce 2015, kdy Matěj Stropnický (SZ) byl odvolán i hlasy ANO a ČSSD z postu náměstka pro územní plánování. Nyní je ve vlivné funkci předsedy Výboru pro dopravu a současně předsedy Komise pro změny územního plánu. V gesci Zelených je i IPR, Institut plánování a rozvoje, který má zásadní funkci v územním rozvoji Prahy. Prý se čeká na volby a zda radikalismus části Zelených nezapůsobí na nerozhodnuté voliče či ty, kteří k volbách obvykle nechodí, jako repelent. Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ale jde o politizaci a věří v původní podobu okruhu. „Odmítáme politizaci dostavby Městského okruhu. Ten je potřeba především co nejrychleji dokončit. Proto dnes ČSSD nebude hlasovat pro schválení programu mimořádného zastupitelstva,“ uvedl před hlasováním. „Rada odsouhlasila zakázku na vyhotovení dokumentace k územnímu řízení, včetně zajištění inženýrské činnosti k získání rozhodnutí pro dokončení severovýchodní části Městského okruhu v úseku Pelc Tyrolka – Balabenka – Štěrboholská radiála a to včetně realizace funkčně neoddělitelné stavby Libeňské spojky. Nyní je naším úkolem přispět k co nejrychlejšímu dokončení. Politickými exhibicemi kvůli volbám do Sněmovny tomu nepomůžeme,“ slíbil dohodnutou podobu okruhu Dolínek.
Na magistrále semafory a pruhy pro cyklisty
Je otázkou, zda dříve než vznikne první ze dvou okruhů, se nezačne proměňovat magistrála. Je v historii Prahy nejlevnějším řešením dopravy. Komunisté ji vybudovali v letech 1973 až 1980. Také nebyla zahloubená a vede přímo středem města. Co s ní? V září vydala Praha a jí řízený IPR vyjádření: „Prvním krokem k její proměně v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní přiléhají. Vzniknout by také mělo několik nových přechodů pro chodce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Omezování dopravy se podle ní prý zatím nechystá. „V tuto chvíli se řidiči nemusí bát žádných radikálních změn. Teď zkusíme rozběhnout drobná opatření, jako nové přechody nebo navigační systém,“ uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč. Podle něj by se na magistrále měly objevit kromě aut i další druhy dopravy, ať už bicykly tak MHD.
Bez staveb okruhů (tzn. bez práce bagrů, nikoli řečí), spolu s rozpínající se chobotnicí nekompatibilních a problém jen posouvajících modrých zón, spolu s absencí výstavby parkovacích domů a záchytných parkovišť na okrajích, bez rozvíjení MHD s plány na tramvajové tratě, jež jsou jen na plánech, nerealizací metra D – světově unikátního (možná nebude mít stanice, město nezvládlo zajistit pro ně pozemky) a odsouvání řešení dopravy a parkování jako celku, čeká pražské i mimopražské Pepy Řidiče poměrně napínavá budoucnost.
Dřív let na Mars než pražské okruhy?
Americký miliardář Elon Musk, majitel SpaceX, šéf SolarCity či zakladatel elektrovozů Testa znovu v září 2017 potvrdil, že vyšle na Mars první posádku v roce 2024 s příletem 2025. SpaceX je jednou ze dvou soukromých společností, které NASA pomáhají se zásobováním ISS. Musk dosáhl již řady prvenství, včetně přistání 16 raket zpět na Zemi, dvě z nich se dostaly do vesmíru i podruhé. Mise na Mars má slíbený termín realizace jako stavba vnitřního okruhu, druhý státní vnější obchvat je již dnes o několik světelných let již vzdálenější. Naše Praha se ptá: co bude dřív?
MO – vnitřní Městský okruh – cca 30 km (s využitím Blanky, Strahovského mostu, Jižní spojky)
Pro dostavbu je platné stanovisko EIA. Schválené a připravované stavby severovýchodní části:
• Městský okruh, stavba 0094 v úseku Balabenka – Štěrboholská radiála (5,7 km)
• Městský okruh, stavba 0081 v úseku Pelc Tyrolka – Balabenka (3,2 km)
• Libeňská spojka, stavba 8313 v úseku U Kříže – Vychovatelna (1,4 km)
Celkově stavby 10,2 km, z toho cca 5 km v tunelech ražených a hloubených. Směrově rozdělená sběrná komunikace o dvou jízdních pruzích v každém směru. Jde o cca 30% z celkové délky MO.
Trojkoalice (Zelení, STAN, lidovci) chtějí začít připravovat jinou variantu MO, která by snížila náklady menší délkou zahloubení a více využívala stávající komunikace, mohla by být levnější.
SOKP – „velký“ silniční okruh okolo Prahy, financovaný státem a EU
Protahuje se i stavba vnějšího SOKP přes 80 km dlouhého obchvatu (financuje stát, stovky tisíc eur i EU). „Velký“ silniční okruh kolem Prahy (SOKP) měl spojit dálnice a ulevit tranzitní dopravě včetně kamionové. Stavba má 11 úseků, 7 je již v provozu, 4 v přípravě. Aneb v provozu je cca 40 km, v přípravě 40 km, ve stavbě 0 km. Řeší se nyní dva úseky – tzv. 511 mezi brněnskou a hradeckou dálnicí, a 29km dlouhý mezi Ruzyní, Suchdolem, a Satalicemi. První (511) má být hotov 2023, což ovšem samo ministerstvo označilo jako nereálné. O termínu druhého se ani nemluví. Vznikají konfliktní situace v linii stát – Středočeský kraj – hl. m. Praha. Reálně se hovoří o „řešení“ typu zákaz vjezdu kamionů. Byl poprvé schválen vládou Československé socialistické republiky 10. dubna 1963. Kompetenčně spadá pod Ministerstvo dopravy, které má v gesci ANO 2011.
Primátorka letos v březnu o střetech v koalici
V rozhovoru Adriany Krnáčové exkluzivně pro Naši Prahu v březnu 2017 (archiv na www.NasePraha.cz) primátorka na otázku „Kterého Stropnického byste radši viděla v pražské politice?“ odpověděla: „Rozhodně můj kolega a šéf pražské ANO Martin Stropnický. Otec a jeho syn Matěj jsou naprosto odlišní a mě je určitě bližší povaha Martina Stropnického, který má ohromné diplomatické schopnosti a vždy se snaží najít cestu k dohodě. Naopak Matěj Stropnický je člověk, který je často velmi destruktivní a už několikrát se ukázalo, že to pro politiku není dobrá vlastnost. Každopádně si jej vážím pro jeho nesmírnou inteligenci, a protože má alespoň nějaké přesvědčení, názor, ideologii, hodnoty, což v politice často nevidíte.“
Výsledky hlasování Zastupitelstva hl. m. Prahy
zařadit bod „Dostavba vnitřního okruhu“ jako poř. č. 1 (Humplík)
Zasedání: 29
Výsledek: Ne
pro: 29
proti: 3
zdržel se: 19
Počet zastupitelů: 65
přítomno: 51
Zastupitel Hlas
Ing. Jarmila Bendová nehlasoval
Ing. Karel Grabein Procházka zdržel se
Bc. Libor Hadrava zdržel se
Ing. Jiří Haramul zdržel se
Ing. Michal Hašek nehlasoval
MgA. Eliška Kaplický Fuchsová nehlasoval
prof. Ing. Eva Kislingerová, CSc. zdržel se
Adriana Krnáčová nehlasoval
Ing. Radek Lacko zdržel se
Ing. Antonín Lébl zdržel se
Ing. Patrik Nacher nehlasoval
Radomír Nepil nehlasoval
JUDr. Petr Novotný nehlasoval
RNDr. Marcela Plesníková nehlasoval
Ing. Ondřej Prokop nehlasoval
Jaroslav Štěpánek, MBA zdržel se
JUDr. Vladislava Veselá zdržel se
Ing. Karel Březina zdržel se
Petr Dolínek proti
Daniel Hodek proti
PhDr. Lukáš Kaucký nehlasoval
JUDr. Monika Hášová zdržel se
Hana Nováková zdržel se
Ing. Mgr. Irena Ropková zdržel se
Jan Slezák zdržel se
Mgr. Daniel Štěpán zdržel se
PhDr. Helena Briardová pro
JUDr. Ivan Hrůza pro
Mgr. Marta Semelová pro
Petr Šimůnek pro
Mgr. Alexander Bellu pro
PharmDr. Petr Fifka pro
Filip Humplík pro
JUDr. Jaroslava Janderová pro
Ing. Ondřej Martan pro
Doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. pro
František Švarc pro
Ing. Alexandra Udženija pro
Bc. Mikuláš Ferjenčík pro
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek pro
Ondřej Profant pro
Adam Zábranský pro
Mgr. Petr Bříza pro
Doc. Ing. Mgr. Martin Dlouhý, Dr., MSc. pro
Ing. Marek Doležal pro
Ing. Jiří Hrabák pro
RNDr. Tomáš Hudeček, Ph.D. chyběl
Ing. Vladislava Hujová pro
Tomáš Jílek pro
Mgr. Albert Kubišta pro
Mgr. Lukáš Manhart pro
Ing. Jiří Nouza pro
Ing. Václav Novotný pro
Mgr. Petr Prchal chyběl
Ing. Pavel Richter pro
Ing. Milan Růžička pro
Ing. Eva Vorlíčková pro
Mgr. Jan Čižinský nehlasoval
Mgr. Petra Kolínská zdržel se
Mgr. Ondřej Mirovský, M.EM zdržel se
RNDr. Jana Plamínková zdržel se
Ing. Miloš Růžička proti
PhDr. Matěj Stropnický zdržel se
Mgr. Petr Štěpánek, CSc. zdržel se
Jan Wolf nehlasoval
Programové prohlášení Rady hl. Města na 2014 – 2018 – oddíl Doprava
(zveřejňujeme z asi třiceti slíbených bodů jen ty vybrané výňatky, které se často pokládají za nesplněné a nesplnitelné – do konce slíbeného období).
Rada hlavního města Prahy mimo jiné:
– rozšíří počet záchytných parkovišť
– podpoří dokončení nejprůchodnější varianty silničního okruhu kolem Prahy
– zapojí více železniční dopravu do dopravního systému uvnitř hlavního města Prahy
– vytvoří jednotnou koncepci parkování, zavede komplexní systém zón placeného stání
– bude stavět nové tramvajové tratě
– posílí podporu cyklistické dopravy tak, aby se stala plnohodnotným způsobem dopravy po hlavním městě Praze, která odlehčí jiným druhům dopravy
– bude pokračovat v přípravě výstavby metra D jako samostatné trasy metra
– prosadí opatření vedoucí ke zklidnění severojižní magistrály v celé délce
– rozšíří jízdné zdarma pro rodiče na mateřské a rodičovské dovolené
– zlepší pocit bezpečnosti cestujících ve veřejné dopravě
– bude ve spolupráci se Středočeským krajem integrovat Pražskou a Středočeskou
integrovanou dopravu do jednoho společného integrovaného dopravního systému
(IDS) a bude usilovat o založení společného organizátora IDS
– zpracuje celkovou dopravní koncepci hlavního města Prahy
– v rámci snahy o snížení znečištění ovzduší zavede nízkoemisní zónu na území
hlavního města Prahy
– bude podporovat bike sharing, car sharing a elektromobilitu