V rámci podzimního šetření v Praze 10 bylo po celé městské části distribuováno cca 52 tisíc dotazníků (dle voličského seznamu, tedy lidem s trvalým bydlištěm) do schránek. Znění dotazníků i zpracování výsledků bylo předmětem zadání Katedry technologie a řízení dopravy Univerzity Pardubice Jana Pernera (UPJP), která se stala i garantem odborné stránky šetření a validity výsledků. „V době zadávání dotazníku jsme netušili, že městská rada na magistrátu, která jediná může vznik zón rozhodnout, později na jaře oznámí svůj překvapivý záměr zastavit v celém hlavním městě úpravy a vznik zón placeného stání,“ uvedla místostarostka odpovědná v desáté městské části za sféru dopravy Radmila Kleslová (ČSSD) a dodává: „Rozhodnutí magistrátu fakticky posouvá vyřešení problémů s parkováním ve velké části desítky až do doby po obecních volbách 2014.“ Některé odhady totiž uvádí, že změny ve stávajících zónách v těch městských částech, kde již jsou zavedeny, a zavádění v těch částech, které o nich uvažují a věnovaly čas a prostředky na průzkumy mezi občany, budou čekat další zhruba dva roky. Řada radnic již vyjádřila vůči postupu magistrátu nesouhlas – a to nezávisle na stranickou příslušnost. Magistrát se však brání – je potřeba udělat novou celopražskou koncepci. Ano, zní z radnic, ale ta byla potřeba již před lety a ne zastavit proces v době, kdy naše radnice provedly nákladné a pracné průzkumy, aby předložily nejvhodnější řešení, a ne v době, kdy problémy s parkováním musí řešit naši občany každý den. Magistrát se brání tím, že v budoucí zamýšlené koncepci by mohlo být méně zón, které by již nesmyslně nekopírovaly městské části.
Smysl výzkumu: relevantní data
Zájem veřejnosti o podzimní anketní průzkum Prahy 10 byl velký – návratnost dotazníků činila cca 20% (více než 10.000 dotazníků), a tak se vzhledem k velkému počtu dotazníků plánovaný termín jejich zpracování pardubickou univerzitou posunul. „Stěžejní cíle šetření byly zmapovat, jaké největší problémy v oblasti parkování veřejnost vnímá, zjistit skutečnou podporu občanů města vůči zavedení ZPS, a získat relevantní data v problematice ZPS pro vedení města v zájmu prosazování zájmů demokratické většiny občanů,“ uvedla při prezentaci výsledků a doporučení za Univerzitu Michaela Ledvinová. Smyslem bylo zjistit názory místních obyvatel na dopravní situaci na území městské části prokazatelně, a dále chtěli odborníci i analyzovat silné a slabé stránky dopravní situace ve shodě s dalšími odbornými studiemi. „Pro závěrečné varianty a doporučení jsme navíc použili vedle dotazníku určeného občanům i kvalitní materiál „Analýza dopravy v klidu na celém území Městské části Praha 10 – 2012″ společností M.O.Z. Consult s.r.o.,“ uvedla Ledvinová.
Celoměstské řešení
Výstupy z dotazníkového šetření i z výše jmenované analýzy byly shrnuty do prezentace s doporučenými variantami zón placeného stání v MČ Praha 10 obsahující navrhovaná a doporučovaná řešení ze strany dopravních odborníků z Univerzity z Pardubic. Ta byla předložena i zastupitelům na jejich dubnovém zasedání. Magistrátní celopražské veto ovšem kroky většiny městských částí zatím zastavilo a město chce od příště problematiku parkování řešit komplexně. „Jako občan Prahy 10 jsem zároveň i občanem Prahy a proto mám právo parkovat za určitých dostupných podmínek i v ostatních městských částech,“ informoval v Praze 10 opoziční zastupitel Radek Lojda (TOP 09). Podle něj je parkování v Praze je problémem celopražským, tudíž i stejným způsobem by měl být problém řešen. „Městské části by měly při zavádění zón spolupracovat, vyplatí se jim to. Z těchto důvodů vnímám předloženou kvalitně zpracovanou studii od pardubické dopravní fakulty jako vstupní podkladovou studii, která pomůže při vytvoření celopražské koncepce,“ uvedl Lojda.
Rozhoduje magistrát, nikoli radnice
Rada hlavního města totiž v polovině dubna schválila zásadní materiál vztahující se k rozšíření zón a zajištění realizace jejich dodávek a provozu. Vzniká nový koncept vytváření modrých zón, důvodem je dle vyjádření magistrátu nový systémový přístup k jejich vytváření. Dosud totiž vznikaly zóny tak, že je navrhovala městská část a jejich radnice, a město je posvětilo. „Nyní bude jejich vytváření fungovat tak, že město vytvoří studii, ke které se městské části vyjádří a dají své připomínky,“ informoval v polovině dubna magistrát. Kvůli dosavadnímu důrazu na odlišná přání místních radnic vznikly zejména ve vršovické a vinohradské s dvojkou a trojkou sousedící části Prahy 10 největší parkovací problémy. Vršovická radnice přitom již několik let poukazovala na nesystematičnost dosavadního lokálního akcentu vzniku zón, ale nemohla vznik sousedních de facto nijak ovlivnit. Podařilo se jen jednáním společně zmírnit některé drobnosti, například zřídit průnikovou zónu v úrovni několika ulic.
Budoucí koncepce by již nesmyslně nekopírovala městské části
Podle nové koncepce magistrátu by v budoucnu zřejmě mělo být rozděleno město na méně zón. Jedna větší by byla v centru, například Praha 1 a část Prahy 2, další pak na okrajích. „V praxi by to vypadlo tak, že když si koupíte parkovací kupon na Praze 4, můžete s ním zaparkovat i v Praze 8,“ vysvětlil náměstek pražského primátora Josef Nosek (ODS). Změnou koncepce se ale posouvá termín vzniku modrých zón. Některé městské části už vypracovaly podrobný návrh, jak by zóny měly vypadat. Podle Noska jejich práce ale v niveč nepřijde, jen se posune termín realizace. Město totiž slíbilo respektovat připomínky jednotlivých městských částí. Řada radnic městských části a jejich vedení bez ohledu na svou politickou příslušnost již vyjádřila velkou nespokojenost nad závazným magistrátním rozhodnutím, které realizaci zón odsouvá.
Zástupcům radnic napříč stranami se rozhodnutí magistrátu nelíbí
- Praha 5: „Je to skandální. Investovali jsme téměř dva miliony korun, abychom splnili podmínky magistrátu. Pokud dojde k dalšímu odkladu, hrozí, že se parkování v Praze 5 bude na magistrátu řešit až po volbách. To by znamenalo, že naši občané v centru nezaparkují ještě další dva až tři roky. Celý projekt se tak navíc bude muset aktualizovat,“ uvedl starosta Prahy 5 Miroslav Zelený (UNP – Uzdravte naši politiku) s tím, že obsazenost ulic ve všední dny dosahovala až 140 procent parkovací kapacity.
- Praha 6: „Tento hloupý a nesystémový krok hlavního města Prahy ohrožuje mnohé městské části a parkování v nich natolik fatálně, že budeme nuceni hledat jiné řešení bez hlavního města Prahy. Zároveň budeme zvažovat proplacení zmařených investic,“ uvedl mluvčí Adam Halmoši. „Rozhodnutí rady je naprosto skandální! Cítíme se být podvedeni, protože nám město v předchozích letech zóny slibovalo, Praha 6 investovala už od roku 2004 přes 5 milionů korun do studií na zavedení zóna výsledkem je smetení projektu ze stolu. Předložíme veškeré účty radě města a budeme chtít, jak nám vysvětlí, že jsme zbytečně vyhazovali miliony korun. Občané městské části Praha 6 jsou plnohodnotnými obyvateli hlavního města a rada by měla hájit i jejich zájmy,“ řekla starostka Marie Kousalíková (ODS).
- Praha 8: „Parkovací zóny v Karlíně a Dolní Libni měly být již dávno zavedeny. Každodenním důkazem jsou desetitisíce projíždějících a parkujících mimopražských aut v našem obvodě. Využívají uvedené čtvrti jako bezplatná P+R parkoviště. Zpoždění bude mít devastující účinky na životní prostředí těchto oblastí. Rozhodnutí Rady je znehodnocením několikaleté práce úředníků a politiků a zásadní finanční ztrátou při přípravě čítající jen v případě Prahy 8 bezmála milion,“ uvedl místostarosta Michal Švarc (TOP 09).
- Praha 10: „Šetření jsme hradili z rozpočtu Prahy 10 a nechali jej vypracovat proto, aby dopravní experti byli schopni definovat, jaký současný stav na různých místech naší městské části skutečně je, jak ho obyvatelé vnímají, a dá také vodítka pro možná řešení. Před doporučením nezávislých odborníků jsme totiž nemohli odpovědně říci, zda jsou placené zóny pro Prahu 10 (nebo její části) skutečně tím správným řešením. Mohou být jednou z variant, možná i v různých podobách (platnost pouze večer, v noci, v konkrétních lokalitách atd.) – právě dotazníkové šetření nám dalo odpovědi na tyto otázky. Alternativy řešení, které z průzkumu vzešly, jsme plánovali opět předložit občanům k řádnému vyjádření a diskuzi, a poté doporučit magistrátu. Bohužel rozhodnutím současného vedení města se stejně jako v řadě dalších městských části zmařily finanční i časové investice, práce mnoha úředníků i dopravních odborníků, a částečně poškozena může být i dobrá pověst našeho úřadu, který i v otázce parkování chtěl vyváženě respektovat jak přání občanů, tak i doporučení odborníků,“ uvedl starosta Milan Richter (ODS).
- Dlouhodobý nesoulad – podle vyjádření zúčastněných nejen v tomto tématu – mezi reprezentanty Prahy 10 v pražském zastupitelstvu (Milan Richter a Boris Šťastný: oba ODS) a zástupci vedení pražského magistrátu (koalice ODS a TOP 09) vyvrcholily v dubnu rezignací obou na členství v zastupitelstvu hlavního města Prahy. Oba se dle svého vyjádření chtějí více věnovat domovské Praze 10. „Nechci a neumím být opozicí v naší vlastní koalici a neumím vysvětlit konkrétní špatné kroky magistrátu občanům,“ uvedl mj. v rezignačním prohlášení Richter.
Magistrát chce studie použít, ale neproplatí je
- Magistrát: Podle náměstka primátora Josefa Noska (ODS) ale nepřijdou vypracované studie vniveč. Město je použije v rámci přípravy nového systému. Zda magistrát uhradí radnicím náklady, které do studií vložily, zatím není jasné. „Zřejmě ale nikoliv,“ řekl Nosek. Použitelnost již vypracovaných a zaplacených studií několika městských částí se také odvíjí od termínu – za rok nebo dva by mohla vyvstat potřeba je aktualizovat, čímž by mohly vzniknout další náklady.
O parkovacích zónách hlasujete i v online novinách
V online novinách www.NasePraha10.cz se dlouhodobě ve stále probíhající anketě ptáme: Jste pro parkovací zóny v Praze 10? Redakční anketa má podpořit úvahy a diskuze o tématu a není závazná pro samosprávu. Ani nemůže nijak postihnout varianty a eventuality, které jsou ve hře. Přesto může naznačit určité priority čtenářů. Redakce ocení, když vyberete variantu, která je nejblíže vašemu názoru. Hlasovat lze na hlavní stránce online novin vpravo zhruba v polovině strany. Tedy: Jste pro parkovací zóny v Praze 10?
- (61%) 1. Rozhodně a principiálně ne, neustálé zavádění dalších a dalších zón v částech Prahy nedostatek parkovacích míst neřeší, pouze problém posouvá dál a dál od centra. Karta nedává právo zaparkovat. Řešením jsou nová parkovací místa.
- (6%) 2. Ne, viz varianta 1., ale souhlasil bych s jejich zavedením v jen pár konkrétních ulicích, kde jsou největší problémy s parkováním.
- (13%) 3. Ano, jsem pro plošné zavedení v jen v částech nejproblematičtějších – sousedících s Vinohrady, i s tím, že v hraniční oblasti (kdyby to byl např. Eden nebo Kubáň nebo Průběžná atp.) by mohly být ZPS nově ohroženy – kde by problémy vznikly.
- (14%) 4. Ano, jsem pro plošné zavedení v celé Praze 10 bez výjimky. Parkovat by směli lidé s trvalým pobytem a zde sídlící firmy a živnostníci. Na některých místech by bylo možné udělat krátkodobé stání za poplatek pro návštěvníky.
- (7%) 5. Ani pro ani proti – prostě si nejsem jist(a) a schopen(a) výsledek či efekt odhadnout.
(stav k 1. květnu, zdroj www.NasePraha10.cz)
Veřejná prezentace výsledků výzkumu problematiky parkování v Praze 10, kterou vypracovali experti Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice (UPJP) se uskuteční:
- ve středu 15. května od 16 hodin
- v zasedacím sále v budově radnice ve Vršovické ulici.